|
Andriessen Valley TourEen kijkje in de keuken bij Nederlandse internetbedrijvenAndriessen Valley Tour 22/23 februari 2001 In 2001 maakt ISOC een aantal trips in Nederland en Belgie naar internetbedrijven van eigen bodem. In de afgelopen jaren heeft ISOC verschillende reizen naar het buitenland georganiseerd (zie http://www.isoctrips.nl). Dit zullen we in 2001 ook zeker blijven doen maar het wordt ook tijd dat we de vruchten van eigen bodem leren kennen. Tijdens de Andriessen Valley Tour die 22 en 23 februari plaatsvond, heeft een aantal van ons een bezoek gebracht aan een aantal internetbedrijven in Nederland. Hieronder vind je de verslagen van de bedrijfsbezoeken: Q go, Tiboco, Tryllian, Bright Alley, Moonshake en Nerve Wireless.
Q-go
Het bedrijf Q-go is gevestigd op het Frederiksplein te Amsterdam. De oprichters zijn ex-KPN’ers. Oppervlakkig beoordeeld maakt Q-go antwoord-machines, te vergelijken met wat Ask-Jeeves kan: d.w.z. men typt een willekeurige vraag in, en de dienst biedt een paar doorklikbare links / sites die antwoorden kunnen geven. Een soort van geautomatiseerde Gouden Gids, dus. Een belangrijk verschil met Ask Jeeves is echter dat de laatste eigenlijk een ingevoerde encyclopedie is: daar kan men elke willekeurige vraag intypen - waar kan ik in België een dragline kopen - en dan komt er wel (iets van) een antwoord. Q-go maakt een dergelijke machine, maar dan toegesneden op een bepaalde site of bedrijf. Zoiets kan heel handig zijn wanneer de helpdesk c.q. call centre overbelast begint te raken. Door een dergelijke dienst kan de web-based-customer care aanmerkelijk worden verbeterd. Een rekenvoorbeeld is illustratief: een klant die een bedrijf opbelt kost qua handlingskosten gemiddeld 50 gulden. Een per email gestelde vraag komt op ca. 10 gulden kosten voor het bedrijf. Klantenservice is dus vaak erg duur. Ervaringsfeit is dat 80% van de vragen/telefoontjes aan een bedrijf in de categorie ‘bekend en routine-matig’ vallen. Met de dienst van Q-go - vragen en antwoorden - kost de afhandeling per vraag maar op een paar dubbeltjes per stuk. Daarnaast levert de interpretatie van vragen interessante cross-selling mogelijkheden die via de site kunnen worden aangeboden. De machine van Q-go is een database met woordherkenning, trefwoorden en met gestandaardiseerde antwoorden. Het doet meer dan wat een doorsnee zoekmachine doet; de laatste zoekt los op de letterlijke trefwoorden zoals ingetypt. Q-go houdt rekening van syntax van de zin, synoniemen, spelfouten. Deze vragen en antwoorden worden deels automatisch gegenereerd en deels door medewerkers/studenten verzonnen en beantwoord. Een flinke groep studenten werkt vragen en antwoorden uit. Een dergelijk produkt is interessant voor zeer grote sites met zeer verschillende doelgroepen, situaties waarin men met een sitemap men zijn doel niet zou vinden. Bedrijfsgerelateerd dus, voor de zakelijke markt. Bijvoorbeeld heeft men op dit moment de Postbank en Freeler als belangrijke klanten. Het bedrijf heeft nu ook vestigingen in Bonn, Berlijn, Barcelona. Door de opgebouwde ervaring kan er gemakkelijk ook in andere talen worden gewerkt. Een andere ontwikkeling waar Q-go zich op gaat richten is de mobiele sector. Door herkenning van spraak-opdrachten vanuit een database kunnen ook devices zonder toetsenborden/interfaces worden aangestuurd. Q-go, in tegenstelling tot de ervaring van vele andere bedrijven, meldde geen problemen te ondervinden met het vinden van kapitaal, en ook niet veel problemen te hebben met de veelbesproken malaise in de Internetsector. Meer info op: www.q-go.nl Verslag van Tjeerd Deinum, MinVenW. Groepsfoto
TibocoTiboco staat voor TV Internet Company, en is in juni 2000 van start gegaan.. Het is een nieuwe Internet-provider die Internet-toegang op de TV biedt via een set-top box. Doel van Tiboco is de gebruiker snel en eenvoudig Internet aanbieden via de TV. Ook kan snel en eenvoudig geswitcht worden tussen TV kijken, e-mailen en Internetten. De portal van Tiboco ziet er overzichtelijk uit en bevat buttons als Geldzaken, Sport, Wonen, Vakantie en Vrije tijd. De gelinkte websites zijn TV-compatible gemaakt. Ga je daarbuiten, dan kunnen de sites lastiger te raadplegen worden, omdat het -scherm niet geschikt is voor weergave van bepaalde kleuren en lettertypen (bijv.met Flash). Tiboco gaat via de firma Skala abonnementen verkopen: voor fl. 39,- per maand huur je een set top box inclusief infrarood toetsenbord, waarmee je via de analoge telefoonlijn toegang tot de Internetportal van Tiboco hebt, inclusief helpdesk. Er loopt nu een pilot via de Skalawinkels in Rotterdam. Primaire doelgroep zijn consumenten die geen PC (kunnen) aanschaffen maar wel willen Internetten of die moeite hebben met de werking van de PC en/of met Internet. Tiboco denkt hierbij aan groepen die onvoldoende financieel draagkrachtig zijn om een PC aan te schaffen, maar wel een telefoon en een TV hebben. In het gesprek werd dit toegespitst op modale gezinnen en ’vitaal grijs’. In de communicatie wordt de nadruk gelegd op snel en simpel. Secundaire doelgroep zijn ‘pc-innovatoren’ die behoefte hebben aan additionele Internet-toegang, zodat je ’s avonds op de bank je e-mails via de TV kunt lezen. Uit het persbericht blijkt dat wereldwijd nu ruim 2 miljoen huishoudens gebruik maken van internet via de TV. Naar schatting zullen in Europa in 2003 50 miljoen huishoudens hiervan gebruik maken. Verkooppprognose van Tiboco: in 2001 verkoop van 30.000 abonnementen en in 2002 150.000 abonnementen. Bij verkoop van 100.000 abonnementen spelen ze quite. Zelf spreken ze van een niche; geen groeimarkt. Plannen voor de toekomst: flat fee, meer content (nieuws), online games, interactieve TV, video on demand, DVD- en CD-ROM-spelers in set-top box, SMS-jes via TV versturen. Voorlopig nog niet via de kabel. Binnen een paar maanden worden plug-ins toegevoegd (bijv. voor Flash en realtime player), zodat meer websites via de Tiboco-portal weergegeven kunnen worden. Bij de demonstratie leek me deze wijze van Internettoegang niet bij uitstek geschikt te zijn voor de primaire doelgroep (senioren), omdat de teksten van de getoonde websites slecht leesbaar zijn op de TV, die natuurlijk verder weg staat dan een computerscherm. Voor modale gezinnen lijkt me de prijs een barriere: fl. 40,- per maand is fors en daar komen nog de telefoontikken (lokaal tarief) nog eens bij. Meer info op: www.tiboco.nl N.B. Ook UPC heeft plannen met dergelijke set-top boxes met Chello, maar de uitrol ervan is vertraagd. Begin 2001 heeft UPC in Europa nog maar 24.000 exemplaren geplaatst, overigens slechts voor fl. 10,- per maand. De vertraging is te wijten aan Microsoft die de technologie niet op tijd rond kreeg. UPC denkt dit jaar 250.000 kastjes weg te zetten in Nederland en Oostenrijk.
TryllianTryllian is opgericht in 1997 door Cristine Karman. Samen met een programmeur startte zij bij haar thuis met het ontwikkelen van nieuwe internet software: "mobile agents". Inmiddels heeft Tryllian 75 mensen in dienst en twee vestigingen, een in Amsterdam (op een hele nieuwe lokatie) en een in Oakland in de USA. Christine is afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam in de astrofysica. Ze heeft gewerkt als software engineer en consultant, eerst bij een grote bank, later voor BSO/Origin. In 1995 is ze gestart als freelance software engineer. Zij is een Internet pionier van de eerste orde en is bezig met Kunstmatige Intelligentie sinds 1987 en heeft gewerkt aan mobile agent technologie sinds 1993. In 1997 is ze gestart met Tryllian, genoemd naar een character (een slimme dame!) uit het onder "hackers" bekende boek "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy" (geschreven door Douglas Adams). In 1998 heeft Tryllian de eerste funding gekregen van 350 duizend euro door twee informal investors en Twinning. In 1999 kreeg Tryllian een investering van 3 miljoen euro van NPM en Twinning. Ten slotte dit jaar sleepte Tryllian een bedrag van 11 miljoen euro binnen van GIMV en FLV (beide belgische investeerders), NIF (japans), NPM en Newconomy. De eerste generatie internetters (van rond 1970 tot ongeveer 1994) waren gebruikers van telnet, email en usenet en Internet werd op een hele interactieve manier gebruikt. De opkomst van grote websites, portals, en de grote hoeveelheden beschikbare content heeft een tweede generatie Internet doen ontstaan waarbij internetters op een veel minder interactieve manier gebruik maken van het Internet. De visie van Tryllian is dat de derde generatie Internet weer interactiever zal worden. Op dit nieuwe Internet zullen draadloze apparaten een grote rol gaan spelen, net als virtual reality en zullen zogenaamde mobile agents als ultieme vorm van gedistribueerde systemen rond gaan zwerven over het inetrnet en 24 uur per dag diensten gaan leveren aan Internet gebruikers. "Informatie uitwissel agents" zullen ervoor gaan zorgen dat portals interactiever worden en dat mensen er hun agent op af sturen om informatie te gaan zoeken bij andere agents. Er zullen sales agents komen die door bedrijven op pad gestuurd worden om te onderhandelen met de "onderhandel agents" van consumenten. Er zullen agents komen die software kunnen installeren, updaten en die problemen kunnen oplossen. Er zullen "virtuele support engineer agents" ontstaan die hulp kunnen bieden aan de installeeragents als die er niet uitkomen. Natuurlijk zullen er ook agents zijn die opzoek kunnen gaan naar CD's of boeken of zelf naar de juiste "date". Als het aan Tryllian ligt zullen deze agents de komende jaren in steeds grotere getalen gaan rondzwerven over het Internet en over de intranetten van bedrijven en zullen ze allemaal de mooi gedesignde kleurrijke user interface hebben die ook terug te vinden is in het logo van Tryllian. Deze agents zullen dan ontwikkeld zijn met de door Tryllian ontwikkelde development kit. Deze ADK (Agent Development Kit) is gebaseerd op het Java platform, en is bedoeld voor software engineers die agents willen ontwikkelen. De ADK bestaat uit twee delen, de Agent Foundation Classes (AFC), een set van door ontwikkelaars herbruikbare componenten, en de Agent Runtime Environment (ARE), een delpoy en management omgeving voor ontwikkelde agents. Met behulp van de ADK is het mogelijk agents te ontwikkelen (op basis van deze herbruikbare componenten) en te deployen. Daarnaast zijn er tools waarmee complete agent infrastructuren gemanaged kunnen worden. Bij het ontwikkelen van de ADK is er ook rekening mee gehouden dat de agent infrastructuur veilig moet zijn en omdat de ADK gebaseerd is op Java zijn de met de ADK ontwikklede agents platform onafhankelijk en is het dus ook denkbaar dat er agents ontwikkeld zullen worden voor mobiele telefoons, palm tops en andere mobiele apparaten. Op de Tryllian website is het mogelijk een demo agent applicatie, Gossip, te downloaden. Meer info op: http://www.tryllian.com/
Bright AlleyPresentatie door Pier Tholen (CEO) Bright Alley is een onderdeel van NOB en verenigt de afdelingen NOB Interactive, NOB New Media Services, NOB Mobile en NOB Innovatie. Het bedrijf, dat wellicht verzelfstandigd wordt, wil een full-service leverancier zijn voor publishing, market communications en on-line learning. Het streeft er daarbij niet naar om zelf een uitgever te zijn, maar stelt zich op als dienstverlener in een multi-channel omgeving (internet, mobiel, televisie). Geleverde diensten zijn b.v. design, applicatie-ontwikkeling, content management en hosting. Hiervoor worden platforms ontwikkeld die zoveel mogelijk worden hergebruikt voor verschillende applicaties. Verder wordt binnenkort de Media Gateway operationeel, een broadband internet exchange, die samen met InterXion wordt opgezet, en moet bijdragen aan de rol van Hilversum als multi-media centrum en knooppunt van Nederland. Voorbeelden van projecten:
Auteur: Hugo Abeling; Lucent Technologies Meer info op: http://www.brightalley.com/
Moonshake – a technology accelerator within a business accelerator Moonshake delivers key Internet software development services for startups. We met with one of the founders (now CEO) Erik Hoffmann who described their mission, strategy and business approach to the market. Moonshake can be described as a kind of business accelerator with an emphasis on developing the technology and technology platform for their customers – the start-up. They count amongst their customers Gorilla Park itself (GP is also an investor), Tornado Insider (also part of GP) and Nerve Wireless (also part of GP). They are going to start offering their business proposition as well to companies outside of GP. Their key proposition is shortening time-to-market by delivering an Internet architecture optimized for the client's business objectives and competitive advantage. They work with key external partners such as Microsoft and Sun and carry out market research on emerging ICT trends and technologies. Meer info op: http://www.moonshake.com/
Nerve WirelessHet laatste bezoek van de tour was Nerve Wireless. Een echte internet startup die als gorilla baby aan het opgroeien is bij incubator Gorilla Park. We werden bij Nerve Wireless ontvangen door Danielle Snijder die enthousiast vertelde over het ontstaan en de producten van Nerve Wireless. Het bedrijf is ontstaan toen Simon Williams (de CEO en oprichter) als medewerker van ABN Amro aan den lijve ondervond hoe moeilijk het was om informatie binnen projecten te delen. Een activiteit die alleen nog maar moeilijker wordt als de deelnemers aan het project uit verschillende bedrijven afkomstig zijn. Zijn idee was om een internet toepassing te ontwikkelen die mensen in staat stelde op een eenvoudige manier informatie te delen met andere projectleden. En zoals de naam Nerve Wireless al zegt, wilde hij die informatie ook graag via mobiele devices beschikbaar stellen. Het bedrijf start met angel funding van een andere ex-ABN-Amro-collega, en wordt vanaf mei 2000 opgenomen in het Gorilla Park. Sinds die tijd is samen met Moonshake (van het bezoekje hiervoor) gewerkt aan de toepassing die de droom van Simon moet waarmaken. Het resultaat werd ons gedemonstreerd. Een toepassing die er zeer fraai uitziet (design van Razorfish), en mensen op eenvoudige wijze informatie binnen projecten laat delen. Aardig facet was dat er geen beheerder is, maar projectleden zelf andere mensen kunnen uitnodigen binnen het project. Een aardig staaltje van netwerkdenken in plaats van hiërarchisch denken. En vooral de mogelijkheid om die projectgroep niet te hoeven te beperken tot de eigen organisatie maakt het een aantrekkelijke concurrent voor veel standaard projectplanning producten. De grote uitdaging waar Nerve Wireless nu voor staat is een goed go-to-market model te ontwikkelen voor dit product. De keuze is gemaakt om het product niet zelf in de markt te zetten, maar om het via Telecom operators te gaan verkopen, liefst als onderdeel van een telefoon abonnement. Er zijn gesprekken gaande met verschillende telecom organisaties, maar nog geen conrete resultaten op dit moment. De meeste deelnemers aan de Andriessen Valley Tour waren het er over eens dat de keuze voor verkoop via telecom operator een verstandige is. Maar daarmee is de noodzaak om op korte termijn een samenwerkingsverband met een telco aan te gaan letterlijk van levensbelang. We hopen van harte dat ze daarin slagen, en dat we volgend jaar wederom bij Nerve Wireless op bezoek kunnen gaan, maar dan niet meer als opgroeiende gorilla in Gorilla Park, maar tussen de grote apen in Amsterdam Zuid.Meer info op: http://www.nervewireless.com/ www.nervewireless.com/ De trips door Nederland vinden verspreid over heel 2001 plaats. U kunt zich nog aanmelden voor een volgende editie. Voor meer informatie zie het overzicht van Andriessen Valley Tour of neem contact op met: Janette van der Meulen, tel 06-22999053 of janette@isoc.nl.
|