Internet/ICT wel en niet prominent op politieke agenda

Zoetermeer, 2001

Met de presentatie van de eerste voorlopige partijprogramma's is de verkiezingsstrijd voor de komende Tweede Kamer-verkiezingen voorzichtig begonnen. Gisteren maakte de Christen Unie het Verkiezingsprogramma 2002-2006 bekend, en begin vorige week september presenteerde de PvdA haar Ontwerp-Verkiezingsprogramma. Internet Society (ISOC.nl) maakte een analyse van beide voorlopige programma's, om te zien welke rol de partijen weggelegd zien voor informatie- en communicatietechnologie (en met name internet) na de komende verkiezingen.

Waar de Christen Unie met geen woord rept over ICT of internet, wordt door de Partij van de Arbeid zeer uitgebreid aandacht besteed aan het belang van de ontwikkeling en toepassing daarvan voor de samenleving en de overheid zelf. Bij de verkiezingen in 1998 werd werd volstaan met een halve pagina over informatietechnologie, ditmaal heeft de PvdA maar liefst zes pagina's gewijd aan 'Revolutionaire Technologie' (opmerkelijk genoeg worden de geheel verschillende onderwerpen ICT en biotechnologie in een adem genoemd). Daarnaast keert ICT op diverse punten terug, onder meer in het beleid ter stimulering van het platteland en op medisch gebied.

Speerpunten van het voorlopige PvdA-verkiezingsprogramma zijn op dit moment:

• Een belangrijk uitgangspunt in het programma is dat de kennissamenleving en kenniseconomie voor alle Nederlanders is. Hier vloeit uit voort dat iedereen toegang tot het internet moet hebben, ook ouderen of mensen met beperkingen.
  • De overheid waarborgt dat informatie voor ieder beschikbaar en toegankelijk is, dat privacy is gegarandeerd en dat monopolies worden voorkomen.
  • de overheid stimuleert de ontwikkeling van nieuwe diensten als 'launching customer' van nieuwe technologieen als 'online identificatie' en beveiligingssoftware.
  • De PvdA is er voorstander van dat de overheid verantwoordelijkheid neemt bij de aanleg van een breedband-infrastructuur, in de stad en op het platteland. ISOC.nl heeft een eerste basis voor dergelijk beleid gelegd in het eerder dit jaar uitgebrachte rapport 'Slim Graafwerk'.

Internet Society Nederland heeft in augustus het Internetwitboek 2002-2006 uitgebracht, waarin op een negental gebieden uitgebreide aanbevelingen worden gedaan betreffende het overheidsbeleid ten aanzien van ICT en internet in de komende kabinetsperiode. Wanneer een vergelijking wordt gemaakt met het programma van de PvdA, kan worden gesteld dat de inbreng vanuit de internetgemeenschap door de politiek serieus is genomen: bovenstaande aanbevelingen stemmen overeen met de inhoud van het Internetwitboek 2002-2006 en eerdere adviezen vanuit ISOC.nl.

ICT en internet zullen een belangrijke rol spelen in de komende kabinetsperiode, waarbij ook de rol en werkwijze van de overheid een belangrijke transformatie door zal maken. Het is jammer dat de Christen Unie het onderwerp volledig links laat liggen, als politieke partij zou zij haar achterban kunnen helpen om volwaardiger deel te nemen aan de informatiesamenleving.

Dirk Hamaker, Internet Society Nederland
fax: +31 (0)79 3435789
mail: dirk@staff.isoc.nl

ISOC.nl heeft zich tot taak gesteld om de partijprogramma's voor de komende kabinetsperiode te analyseren, om te zien welke rol de partijen weggelegd zien voor informatie- en communicatietechnologie (en met name internet) na de komende verkiezingen. Aan de hand daarvan zal ISOC gericht advies uitbrengen aan de politieke partijen.