Leer-manifest voer voor discussie
Commissie Trude Maas schetst onderwijs-perspectief

Zoetermeer, juli 2002

De Internet Society Nederland (ISOC.nl) heeft het initiatief genomen tot Navigeren op de informatieoceaan; Manifest voor de herwaardering van de autodidact. Zes maanden lang heeft een commissie, onder voorzitterschap van senator Trude Maas zich gebogen over het fenomeen “leven lang leren” in relatie tot onderwijs en maatschappij. Het Manifest zal op 9 juli 2002 worden aangeboden aan Hans de Boer, voorzitter van MKB Nederland en lid van de Taskforce “Ouderen en Arbeid”.

Onder leiding van Stanja van Mierlo zal een paneldiscussie plaatsvinden met Nandi Flier (12 jaar, scholiere), Jan Hendrickx (72 jaar, gepensioneerd autodidact), Daan Assen (consultant, expert e-learning), Hans de Boer en Trude Maas.

Navigeren op de informatieoceaan

De kennisinfrastructuur in Nederland – en met name het omgaan met ‘leren´ – is aan een forse revisie toe. Sociaal-culturele trends als individualisering en internationalisering, met daarnaast allerhande technische ontwikkelingen, hebben er voor gezorgd dat we anders omgaan met informatie, met de hele wereld en met elkaar. Met name de toegenomen mogelijkheden op het gebied van informatie- en communicatietechnologie drukken hun stempel op de ontwikkelingen, omdat ze zo direct gekoppeld zijn aan ‘kennis´ en ‘leren´ zelf.

De autodidact

Het is altijd het individu dat leert, niet de context, of dat nu een school, een bedrijf, een project, de samenleving, software of een combinatie daarvan is. De mens is dus in die zin altijd autodidact, ook als hij of zij in een klas zit of achter een beeldscherm. Leren is niet het einddoel, het gaat uiteindelijk om het welzijn van een zo groot mogelijke groep mensen. Want leren is van groot belang voor onze samenleving en voor onszelf.

Herwaardering van de autodidact

Om de kracht van het individu als autodidact alle vrijheid te gunnen zullen we als samenleving een beter kader moeten scheppen. Het omgaan met de recente veranderingen in de wereld en met voortschrijdend inzicht is een prachtige uitdaging, die individuen, publieke en private sector samen aan moeten gaan. Want we hebben er allemaal iets bij te winnen.

Het manifest

Het Manifest voor de herwaardering van de autodidact biedt inspiratie en nieuwe inzichten om te komen tot een vorm waarin ‘leven lang leren´ in Nederland gestalte moet krijgen.

Datum: 9 juli 2002
Tijdstip: Ontvangst vanaf 15.30 uur.
Lokatie:

Perscentrum Nieuwspoort, Wandelganger I
Lange Poten 10
Den Haag

Een exemplaar van het manifest kan u - onder embargo - digitaal toegestuurd worden.

Navigeren op de informatieoceaan, manifest voor herwaardering van de autodidact

Michiel Leenaars, Internet Society Nederland
mail: michiel@staff.isoc.nl