ISOC Awards 2002 zijn uitgereikt
Feestelijke bijeenkomst rondom jaarlijkse prijzen

Amsterdam, 26 november 2002

Internet Society Nederland zet jaarlijks de ontwikkelingen binnen en rondom de internetgemeenschap op een rijtje, en wijst daarbinnen de belangrijkste initiatieven aan. Met de ISOC Awards wil Internet Society vernieuwende en belangwekkende initiatieven rondom internet de erkenning geven die ze verdienen, en daardoor een stimulans betekenen voor de verdere groei van internet en breedverspreide kennis daarover.

Er zijn tijdens een drukbezochte bijeenkomst in Amsterdam ISOC Awards uitgereikt in vier categorieën:

• beste overheidsinitiatief op het gebied van internet
  • internet en de kunsten (net-art)
  • online politicus van het jaar [ NIEUW VOOR DIT JAAR! ]
  • beste maatschappelijke internetinitiatief

In 2002 zijn de prijzen terechtgekomen bij zeer diverse projecten, van nationale schaal naar klein en intiem. Het project Gigaport sleepte de prestigieuze award voor beste overheidsinitiatief in de wacht, de mediakunstenares Rosanne van Klaveren, de politica Loesewies van der Laan (Europarlementarier voor D'66) en het project 'Lombox' uit de Utrechtse wijk Lombok waren in hun categorieen de winnaars van de ISOC Awards 2002.

Andere serieuze kanshebbers, zoals de communitysite Maroc.nl, de populaire Stemwijzer (www.stemwijzer.nl), de polici Joop Wijn (staatssecretaris voor het CDA) en Marije van den Berg (PvdA Leiden) en de multimediakunst van FUNES grepen dit jaar naast de prijzen. Het project Digitale Pioniers, vanuit OC&W en Stichting Nederland Kennisland, won een eervolle vermelding in de categorie beste overheidsinitiatief op internetgebied.

De winnaars kregen een award die is ontworpen door ontwerper Michiel van Kleef, waarin onder meer symbolisch een echt IP-pakket met een felicitatie was verwerkt. Internet Society draagt als mantelorganisatie van een aantal internationale technische organen zorg voor de ontwikkeling van onder meer de internettechnologie.

Per categorie zijn er zes nominaties die door twee zeer deskundige jury's ("Internet en de kunsten" heeft een eigen jury) zijn beoordeeld. In deze jury's namen een aantal vooraanstaande Nederlanders zoals Adri de Vries (directeur SIRE), Michel van de Bel (directeur Microsoft Nederland), Rob van Kranenburg (Doors of Perception), Nina Brink (LaDot), Janine Huizinga (De Waag) en Hans Velthuizen (internetondernemer) deel. De uitreiking van de ISOC Awards vond in 2000 voor het eerst plaats, toen werd de prijs voor het beste maatschappelijke internetinitiatief in de wacht gesleept door Seniorweb, de succesvolle landelijke organisatie die ouderen op internet helpt te komen.

Voor meer informatie (zoals het volledige juryrapport) kunt u terecht op http://isoc.nl/awards of neem contact op met:

Michiel Leenaars, Internet Society Nederland
tel: +31 (0)6 27050947
mail: michiel@staff.isoc.nl

Internet Society Nederland

Internet Society is een onafhankelijke vereniging van internetprofessionals met meer dan vijftigduizend leden in honderdzeventig landen. Ook in Nederland is een onderdeel van deze organisatie actief: Internet Society Nederland (ISOC.nl), dat zich gesteund weet door zo'n zestienhonderd leden en een brede doorsnee van bedrijfsleven, consumentenorganisaties, en publieke en ideële instellingen. De belangrijkste doelstelling van ISOC.nl is een open en betrouwbaar internet. Deze doelstelling realiseert zij onder andere door middel van projecten, onderzoeken, debatten en evenementen die bijdragen aan een alomtegenwoordig en duurzaam in de maatschappij ingebed internet. Ook levert ISOC.nl gevraagd en ongevraagd haar visie en commentaar op ontwikkelingen in de samenleving en de politiek waar die aan het internet raken.

Overzicht persberichten | Aanmelden voor perslijst ISOC.nl | Info voor de pers