"ISOC.nl: DRINGENDE BEHOEFTE AAN COORDINATIE INFORMATIE BIJ RAMPEN"

'Binnen twee minuten moet bekende informatie online zijn'

Baarn, 12 maart 2004

Er is een dringende behoefte aan een onmiddelijke coordinatie van informatie voor en door burgers in geval van calamiteiten. De verouderde maatregelen uit het tijdperk van 'ramen en deuren sluiten, radio of televisie aan' voldoen steeds minder. Dit beeld komt duidelijk naar voren bij de recente aanslagen in Spanje en daarvoor de aanslagen op het WTC, maar ook bij de vuurwerkramp in Enschede. Bij de laatste ramp in Madrid bleek dat familieleden binnen enkele minuten massaal de slachtoffers probeerden te bereiken. De vereniging Internet Society Nederland pleitte bij monde van haar voorzitter Tom Kok daarom tijdens een radio-interview voor Omrop Fryslan eerder vandaag voor de instelling van een (inter-)nationaal rampeninformatie-infrastructuur, in navolging van het Japanse 'I am Alive, Are You Alive'-project (http://www.iaa.wide.ad.jp).

Uit alle signalen blijkt dat mensen voor hun informatiebehoefte in rampsituaties sterk op internet vertrouwen. Des te vreemder is het dat er geen vaste infrastructuur hiervoor is ingericht. Bij een natuurramp, aanslag of andere probleemsituatie wordt nog steeds met veel moeite getracht met ad hoc middelen de actuele stand van zaken in het getroffen gebied weer te geven. Er worden ter plekke onder meer discussielijsten, websites en nieuwsgroepen opgericht. Omdat geen centrale afstemming is, zijn gegevens incompleet waardoor bij slachtoffers, hulpverleners en publiek het overzicht ontbreekt. In geval van rampen waarbij grote aantallen personen in onzekerheid verkeren over elkaars leven en welzijn, kan sneller en efficiënter helderheid worden verschaft wanneer er een bestaande op maat gesneden infrastructuur is. "De eenmalige investeringen die hiermee gemoeid zijn, staan in geen verhouding tot de opbrengsten ervan wanneer ze nodig zijn", aldus ISOC-voorzitter Kok.

Een centraal meldpunt waarvan iedereen ook weet heeft (net als het oude adagium van informatievoorstrekking via radio en televisie) is van essentieel belang. Mensen die betrokken zijn bij een rampsituatie, horen via een centrale database - die via onder meer (mobiele) telefoons en internet bereikbaar is - informatie te kunnen verstrekken over hun situatie. Daarnaast kunnen ze informatie aanleveren over andere (mogelijke) slachtoffers. Hulporganisaties kunnen door een beter inzicht in het aantal betrokkenen gerichter handelen, terwijl familie en vrienden zich zo snel mogelijk op de hoogte kunnen (laten) stellen en eventueel relevante medische of andere gegevens kunnen verschaffen. Ondernemingen zoals luchtvaartmaatschappijen of de NS kunnen voor betrokkenen en familie nieuws over transportmogelijkheden ter beschikking stellen. Telecommaatschappijen kunnen bij hun bekende gegevens over slachtoffers direct aanleveren.

ISOC pleit voor een duidelijk vernieuwde centrale communicatie- strategie in rampsituaties op tenminste nationaal niveau, waar overheden en hulporganisaties middels een goed geoutilleerde ICT-toolkit (waaronder web-/wapsites, mailinglijsten en goede informatiemanagementsystemen, maar ook voorzieningen voor automatische SMS-waarschuwingen voor iedereen met een bereikbare vaste of mobiele telefoon in een rampgebied) aan burgers de officiele informatie over de belangrijkste ontwikkelingen aan kan bieden. Het is tijd voor een structurele inzet van nieuwe media in de publieksvoorlichting en de rampenbestrijding zelf.