EERSTE KAMERLID TRUDE MAAS-DE BROUWER:
"HERWAARDERING VAN DE AUTODIDACT"

Den Haag, 23 juni 2004

Tijdens een bijeenkomst over levenslang leren en internet op maandag 28 juni a.s. zal Trude Maas-de Brouwer (lid Eerste Kamer, president Hay Vision Society en commissaris bij verschillende ondernemingen) pleiten voor meer aandacht voor leven lang leren, en de rol die web- en internettechnologie daarbij speelt.

"In de kennissamenleving kunnen we er niet meer vanuit gaan dat we op school voldoende voorraad kennis opdoen om er ons hele leven mee te doen. Bovendien is de beschikbaarheid van informatie ten gevolgen van internet geëxplodeerd. Binnen en buiten het onderwijs moeten we daar hoog nodig de consequenties van gaan trekken.", aldus Maas-de Brouwer. "We zijn veel meer verkennend gaan leren op basis van alles wat ons aan informatie beschikbaar staat. En we leren ook veel door de samenwerking met allerlei andere mensen."

Maas-de Brouwer pleit er dan ook voor dat de reguliere opleidingen ons van meet af aan al veel meer opleiden voor dat ontdekkend leren en leren van en met anderen dan nu nog het geval is. Technologie zal daarbij ook een rol zal moeten spelen. Verder moeten de reguliere opleidingen volgens Maas-de Brouwer ook hun rol bepalen bij dat naschoolse leren. Maas denkt dat die rol niet overschat zal moeten worden, maar hoopt in ieder geval dat het reguliere onderwijs een rol zal gaan spelen bij de certificering van Elders Verworven Competenties.

Maas-de Brouwer stelt dat deze zaken op de agenda van de EU zullen moeten komen, wil de Lissabon-ambitie nog enige kans van slagen hebben. Tijdens een discussiebijeenkomst georganiseerd door Internet Society Nederland zal zij hierover de degens kruisen met onder meer Dick Rijken (Haagse Hoogeschool), Martien Kuitenbrouwer (ex-minister van onderwijs Kabinet Online) en Django Weisz Blanchetta (Brightalley) om te pleiten voor extra aandacht voor deze onderwerpen gedurende het Nederlands voorzitterschap van de Europese Gemeenschap. Gespreksleider is ISOC-voorzitter Tom Kok.

Tussen december 2001 en mei 2002 boog een commissie bestaande uit ruim twintig wetenschappers, ondernemers, leerexperts en topbeleidsmensen onder leiding van Trude Maas zich op initiatief van Internet Society Nederland over de vraag of en hoe 'leven lang leren' in Nederland gestalte moet krijgen. Het resultaat is het manifest 'Navigeren op de informatieoceaan', een inspirerend, actueel en gefundeerd overzicht van een aantal noodzakelijke maatregelen en uitgangspunten met betrekking tot leven lang leren.

Voor meer informatie en persaanmeldingen:

Michiel Leenaars, Internet Society Nederland
tel: +31 (0)6 27 050947
mail: michiel@staff.isoc.nl

Internet Society Nederland

Internet Society is een onafhankelijke vereniging van internetprofessionals met meer dan vijftigduizend leden in honderdzeventig landen. Ook in Nederland is een onderdeel van deze organisatie actief: Internet Society Nederland (ISOC.nl), dat zich gesteund weet door zo'n zestienhonderd leden en een brede doorsnee van bedrijfsleven, consumentenorganisaties, en publieke en ideële instellingen. De belangrijkste doelstelling van ISOC.nl is een open en betrouwbaar internet. Deze doelstelling realiseert zij onder andere door middel van projecten, onderzoeken, debatten en evenementen die bijdragen aan een alomtegenwoordig en duurzaam in de maatschappij ingebed internet. Ook levert ISOC.nl gevraagd en ongevraagd haar visie en commentaar op ontwikkelingen in de samenleving en de politiek waar die aan het internet raken.

Overzicht persberichten | Aanmelden voor perslijst ISOC.nl | Info voor de pers