Wereldprimeur ISOC.nl met lancering wereldwijd open uitgeefplatform

Europa investeert in grassroots kennisopbouw

Den Haag, 13 juni 2006

Een financiele ondersteuning van een miljoen euro vanuit Brussel aan een not-for-profit consortium onder leiding van het Nederlandse ISOC.nl zet de komende jaren de markt voor onderwijs- en trainingsmateriaal op scherp. Via internet zal hoogwaardig lesmateriaal gratis beschikbaar komen voor eindgebruikers, bedrijven en instellingen.

Op dit moment is het aanbod van cursusmaterialen volledig gefragmenteerd en er is grote behoefte aan een centraal verzamelpunt. Iedereen die wil zal daar terecht kunnen om het gratis beschikbare materiaal te gebruiken of om een bijdrage te leveren. Het platform betekent een belangrijke impuls voor de ontwikkeling van vrij beschikbaar trainingsmateriaal, bijvoorbeeld rondom het sterk in opkomst zijnde fenomeen 'vrije software' ook wel 'open source' genoemd.

Het project wordt gerealiseerd binnen een breed open internationaal consortium bestaande uit universiteiten en kennisorganisaties uit onder meer Europa, Azie en Latijns-Amerika. Het nieuwe platform gaat SELF heten, wat staat voor Science, Education and Learning in Freedom. Het platform heeft als doel de achterstand van de Europese kenniseconomie in te lopen en de rol van Europa in onder meer software en ICT te versterken.

Wouter Tebbens, projectleider SELF bij Internet Society Nederland: "We hopen hiermee de markt open te breken. SELF is voor iedereen die wat bij wil leren of die juist iets aan te bieden heeft wat Wikipedia is voor iemand die wat op wil zoeken. Het open samenwerkingsmodel van dit soort projecten is bijzonder succesvol qua productinnovatie, zeker in snel ontwikkelende gebieden als ICT. Kijk naar een arme provincie als Andalusië in Spanje, waar men door slim kijken ineens mijlenver vooroploopt op bijvoorbeeld Zuid-Holland qua kennis en ontwikkeling van software."

Het platform wordt gelanceerd met een internationale conferentie op 10 juli aanstaande in het stadhuis van Den Haag.

Voor meer informatie over het SELF project of over Internet Society Nederland neem contact op met de volgende personen:

Wouter Tebbens, contactpersoon voor SELF in Nederland

Tel. +31.(0)6.22.500.981
Mail: w.tebbens [at] staff.isoc.nl

Michiel Leenaars, directeur Internet Society Nederland

Tel: +31 (0)6.27.050.947
Mail: michiel [at] staff.isoc.nl

ReindeR Rustema, Bestuurslid Internet Society Nederland

Tel: +31 (0)6.21.224.775
Mail: r.rustema [at] board.isoc.nl

Of kijk op http://SELFproject.eu

Over SELF

SELF is een internationaal project met als doel een platform te bieden voor het samenwerken aan educatief materiaal, in het bijzonder over vrije software en open source. SELF bestaat momenteel uit universiteiten in onder meer Spanje, Zweden en Argentinie, een aantal afdelingen van Internet Society en natuurlijk de Free Software Foundation Europe.

Het SELF platform zal les- en trainingsmateriaal aanbieden, waarbij online cursusboeken, handleidingen, e-learning lesmateriaal, instructievideo's etc beschikbaar komen. Denk daarbij aan kantoor- en internettoepassingen voor onderwijsinstellingen, overheden en bedrijven. Reeds bestaande materialen zullen bijeen gebracht worden zodat eindgebruikers de informatie op een centraal punt kunnen vinden.

Het platform zal open en vrij te gebruiken zijn door iedereen en participatie in het produktieproces zal gestimuleerd worden, vergelijkbaar met het Wikipedia.org model. Ontwikkeling van het platform gebeurt in onder meer Europa, India en Argentinië.

Over Internet Society Nederland

Internet Society is een onafhankelijke vereniging van internetprofessionals met duizenden leden in honderdzeventig landen. Ook in Nederland is een onderdeel van deze organisatie actief: Internet Society Nederland (ISOC.nl), dat zich gesteund weet door enkele honderden leden en een brede doorsnee van bedrijfsleven, consumentenorganisaties, en publieke en ideële instellingen. De belangrijkste doelstelling van ISOC.nl is een open en betrouwbaar internet. Deze doelstelling realiseert zij onder andere door middel van projecten, onderzoeken, debatten en evenementen die bijdragen aan een alomtegenwoordig en duurzaam in de maatschappij ingebed internet. Ook levert ISOC.nl gevraagd en ongevraagd haar visie.

Over Vrije Software en Open Source Software

De termen 'Vrije Software' en 'Open Source Software' verwijzen naar dezelfde soort software, nl. software die door de auteurs wordt gedistribueerd met de vrijheid om deze te gebruiken, te kopiëren, aan te passen en te verspreiden. Open Source verwijst naar de daarvoor benodigde ?open bron?, de feitelijke taal waarin de software is geschreven. Makers van deze software stellen alle broncode beschikbaar voor de gebruiker van die software. Op die manier kunnen anderen de software verbeteren of aanpassen voor nieuwe doeleinden. Inmiddels zijn er vele duizenden open source-toepassingen die in kwaliteit en gebruiksgemak niet onderdoen voor betaalde toepassingen of daar zelfs superieur aan zijn - zoals Linux, Firefox, Open Office en The Gimp.