Veiligheid internet niet proberen af te wentelen op interproviders

Den Haag, 26 oktober 2006

Internetproviders kunnen internetgebruikers maar ten dele beschermen tegen hun eigen onvoorzichtige gedrag, zo meent vereniging van Internetprofessionals Internet Society. Dat gebeurt vrijwillig en op basis van een 'best effort', niet omdat het zo zou moeten. Er is geen sprake van dat de markt normen voor dergelijke verantwoordeljkheden op kan stellen zoals de Consumentenbond als uitkomst van een onderzoek voorstelt.

"Je kunt niet alle verantwoordelijkheden afwentelen op anderen", aldus ISOC -directeur Michiel Leenaars. "Internet is geen product maar een wereldwijd communicatienetwerk, en als mensen daar onverstandig mee omgaan zitten daar consequenties voor zichzelf aan vast."

De vereniging bekritiseert het gemak waarmee de Consumentenbond de ISP's verantwoordelijk maakt voor allerlei onduidelijke compter-gerelateerde problemen. Internetproviders zouden volgens de Consumentenbond mede verantwoordelijk zijn voor het vastlopen van computers, spyware en fenomenen als virusmails. Dergelijke problemen zijn voornamelijk te wijten aan de veelgemaakte keuze voor een relatief onveilig besturingssysteem als Microsoft Windows; andere moderne besturingssystemen zoals Mac OS X, Linux en FreeBSD hebben een beter beveiligingsmodel.

Internetgebruikers die zelf spyware installeren, of onvoorzichtig zijn waar ze hun emailgegevens achterlaten, kunnen daarvoor moeilijk hun beklag doen bij internetproviders. Ook de risico's van phishing (een vorm van spam waarbij men zich voordoet als een bekende website om gegevens te ontfutselen) komen voor rekening van de eindgebruiker. Phishing mails zijn net als andere spam redelijk goed te voorkomen door een apart mailadres te hanteren voor belangrijke communicatie. ISP's geven als service extra mailforwardadressen.

Ook de kritiek op open wireless netwerken vindt de vereniging overdreven. Er is niets mis mee om je netwerk open te stellen voor anderen, mits je zelf daarover veilig communiceert. Ervan uitgaan dat een locaal netwerk met encryptie wel veilig is, is onverstandig. De vereniging zou er wel voor pleiten dat ISP's beter hun best doen om beveiligde communicatie met de eigen mailservers mogelijk te maken of zelfs af te dwingen.

Michiel Leenaars, Internet Society Nederland