Maatschappelijke consultatieronde over rijksbeleid ICT & OS/OSS

Den Haag, 4 mei 2007

De afgelopen jaren is het ICT-beleid van de Nederlandse overheid regelmatig bekritiseerd, met name waar het achterbleef op het gebied van invoering van open standaarden en de transitie naar open source software. Reagerend op de brede vraag om input vanuit het kabinet organiseren Internet Society Nederland (ISOC.nl), Stichting Livre en Media Update Vakpublicaties gezamenlijk in de maand mei een openbare consultatie over het gevoerde en nog te voeren beleid op het gebied van open standaarden en open source software.

"De politieke wil en urgentie is al jaren geleden met de motie-Vendrik duidelijk vastgelegd, maar het probleem is dat de uitvoering op zich laat wachten", zo stelt ISOC-directeur Michiel Leenaars. "Er leven inmiddels veel creatieve en frisse ideeën hierover binnen de gemeenschap, en die willen we boven tafel krijgen. De opgelopen achterstand ten opzichte van het buitenland moet worden ingelopen". Initiator Hans Sleurink, redacteur van het Open Source Jaarboek, stelt: "Met de geboorte van het idee om deze consultatie te houden, ontstond ook verwondering dat het niet eerder is gebeurd. Juist een onderwerp dat alles te maken heeft met een open karakter, verdient het op een open manier behandeld te worden."

Tijdens een parlementaire vergadering over open standaarden en open source software is door de Tweede Kamer eind maart onvrede uitgesproken met de gebrekkige uitvoering van de motie-Vendrik uit november 2002. Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken heeft bij die gelegenheid erkend dat er meer moet gebeuren. Hij zegde toe voor Prinsjesdag met nieuw beleid te zullen komen. Na afloop van de consultatieronde, begin juni, zullen de binnengekomen reacties in één document worden verzameld en door de initiatiefnemers aan het kabinet worden aangeboden in de persoon van minister ter Horst van Binnenlandse Zaken.

De vragen uit het consultatiedocument staan online op: http://isoc.nl/consultatie

Het consultatiedocument is ook te downloaden van de websites van de organiserende partijen. Ingevulde documenten kunnen worden gemaild naar ossbijdragen(at)media-update.nl met vermelding van 'ICT & OS/OSS Consultatie' in de onderwerpregel.

Internet SocietyStichting LivreMedia Update

Bekijk de vragen online
of download het consultatiedocument [ Open Document Format ]

Michiel Leenaars, Internet Society Nederland

Hans Sleurink, Redacteur Media Update Vakpublicaties
tel: +31 654 785 786

Over open standaarden

Open standaarden zijn door een onafhankelijke partij beheerde technische specificaties die dienen om gegevens tussen computerprogramma's onderling zonder problemen uit te kunnen wisselen. Met open standaarden wordt afhankelijkheid van één aanbieder voorkomen en is gegevensuitwisseling mogelijk tussen software van verschillende aanbieders.

Over open source software

Open source software is software waarvan de voornaamste kenmerken zijn dat de broncode van de software vrij beschikbaar is en dat gebruiker de broncode mag inzien, gebruiken, verbeteren, aanvullen en in gewijzigde vorm distribueren. Open source wordt succesvol ingezet van desktop en server tot aan 's werelds meest krachtige supercomputer.

Over Internet Society

Internet Society (ISOC.nl) is een vereniging die in 170 landen actief is, en die een toegankelijk, stabiel en veilig internet op wereldschaal nastreeft. Zij doet dat door middel van gevraagde en ongevraagde adviezen, concrete projecten en door kennis beschikbaar te stellen voor belanghebbenden. De Nederlandse afdeling kent zo'n 1000 leden uit alle geledingen van de internetwereld.

Over Stichting Livre

Livre biedt een frisse kijk op open, vrije en duurzame ICT innovatie. Enerzijds door het publiceren van achtergronden met praktijkcases, columns en opinieverhalen. Anderzijds door het brengen van nieuws over actuele ontwikkelingen. Livre is niet gelieerd aan welke partij dan ook.

Over Media Update Vakpublicaties

Media Update Vakpublicaties verzamelt, selecteert en verwerkt nieuws en informatie voor beleidsmakers in de ICT- en multimediawereld. Media Update publiceert sinds 1995 een nieuwsbrief over ontwikkelingen in de informatiemaatschappij en is uitgever van het Open Source Jaarboek.