Software en hardware in winkel apart prijzen

Gezamenlijk pleidooi ISOC.nl en Consumentenbond

Den Haag, 11 december 2007

Als je een pc koopt, moet je precies zien hoeveel je betaalt voor het apparaat zelf en hoeveel voor de meegeleverde software. En moet je ervoor kunnen kiezen om die software niet te nemen en dat deel dus niet te betalen. Daar pleiten de Consumentenbond en ISOC Nederland voor.

Consumentenbond

Wie nu een computer koopt, krijgt daar vaak standaard allerlei software bij, zoals het besturingssysteem Microsoft Windows, maar bijvoorbeeld ook Nero DVD en Microsoft Office of Works. Consumentenbond en de vereniging voor internetprofessionals ISOC strijden samen voor het principe dat de consument moet kunnen kiezen. Dat kan nu niet, want je weet niet wat je betaalt voor die software en het is niet duidelijk of en hoe je geld terug kunt krijgen. En dat terwijl er goede en goedkopere, of zelfs gratis, alternatieven voorhanden zijn, zoals het besturingssysteem Linux. In het buitenland worden al pc's verkocht met (een variatie van) Linux en andere gratis of goedkope software.

Een apart prijskaartje voor de meegeleverde software heeft belangrijke voordelen. Niet alleen omdat je de software die je niet wilt hebben, ook niet hoeft te betalen. Maar ook omdat er dan meer concurrentie in deze markt en dus meer keuze voor de consument komt, wat kan leiden tot lagere prijzen en betere kwaliteit.

Het is dus nodig en rechtvaardig om een verplicht prijskaartje en een geldterugregeling voor wie de meegeleverde software niet wil, snel in te voeren. Dat hebben Consumentenbond en ISOC in een brief aan de Tweede Kamer laten weten, die morgen (woensdag 12 december) over het onderwerp debatteert als het actieplan "Nederland Open in Verbinding" aan de orde komt.

Beide maatregelen zijn eenvoudig en snel in te voeren, want in de praktijk is er nu meestal al sprake van een aparte juridische verhouding met de leverancier van de software en wordt die software door de verkoper toch al los ingekocht. Het enige wat hoeft te gebeuren is het toevoegen van prijsinformatie. Ook voor de consument is het gemakkelijk: hij kan dezelfde service blijven afnemen als hij dat wil. Maar ook voor een alternatief kiezen, als hem dat beter lijkt.

Bij de brief aan de leden van de Tweede Kamer is een factsheet meegestuurd met gedetailleerde achtergrondinformatie en motivaties.

Download factsheet Koppelverkoop PC en software: [ ODF | PDF ]
Download tekst motie Vendrik [ ODF ]