Bekendmaking Nederlandse inzendingen voor de World Summit Award

Nominaties voor innovaties in acht categorieen

Den Haag/Amsterdam, 15 januari 2009

Vanavond zijn in cultureel centrum Felix Meritis in Amsterdam de acht Nederlandse inzendingen voor de World Summit Award 2009 bekend gemaakt. De bekendmaking werd gedaan door Jan Willem Broekema, voorzitter van Internet Society Nederland, tijdens een grootschalige internetnieuwjaarsbijeenkomst van 21 nationale en internationale organisaties uit de internetwereld in het bijzijn van zo'n 400 internetprofessionals.

De Wold Summit Award is een mondiale multimedia wedstrijd, waarbij het accent niet zozeer op ligt op de technologie, maar op kwaliteit en innovatie in content ten behoeve van de informatiemaatschappij. Onder leiding van Wessel de Valk van The Crowds, voor de editie 2009 aangewezen als de nationale WSA expert, heeft een team van adviseurs een selectie gemaakt van projecten en producten, die als nominaties ingezonden zullen worden ingezonden voor de wedstrijd van dit jaar. Er zijn acht categorieen en in elke categorie mag een land 1 inzending insturen. Een jury van 35 experts uit de hele wereld beoordelen deze inzendingen, waarna op 12 juni 2009 de winnaars bekend gemaakt zullen worden in Monterrey, Mexico.

Nederlandse genomineerden voor de WSA 2009
Foto: Miriam van der Have. Gebruik onder naamsvermelding.

De volgende nominaties zijn geselecteerd per categorie:

1. e-Inclusion & Participation

Voices of Africa
    Africa Interactive Foundation

Voices of Africa is een mobiele nieuwsdienst gemaakt door Afrikanen

2. e-Health & Environment

Grote Griepmeting
    www.grotegriepmeting.nl

Een dienst die de verspreiding van het griepvirus in kaart brengt

3. e-Entertainment & Games

TOY – Thinking of You
    Nederland Breedbandland

Een amusements- en spellendienst voor kinderen in het ziekenhuis

4. e-Culture en Heritage

7scenes
    De Waag

Een GPS platform voor spellen en rondleidingen

5. e-Science & Technology

Multimedian
    Stichting Multimedia

Een wetenschappelijk multimedia project

6. e-Business & Commerce

Sellaband

Een dienst, die muziekbands introduceert en ondersteunt

7. e-Government& institutions

Ambtenaar 2.0
    Davied van Berlo e.a.

Ambtenaar 2.0 houdt zich bezig met de gevolgen en mogelijkheden van web 2.0 voor de overheid.

8. e-Learning & Education

Enterprise: het ondernemersspel
    Games Factory Online

Een serious game om ondernemen te leren

In 2003, het jaar van de eerste Wereldtop over de Informatiemaatschappij van de Verenigde Naties, werd de World Summit Award gelanceerd als mondiale multimediawedstrijd. Vanaf het begin heeft de World Summit Organisatie zich met woord en daad gesteund gevoeld door internationale organisatie van de Internet Society

Elke twee jaar wordt sinds 2003 de World Summit Award gehouden en aan elke editie nemen zo'n 160 landen deel. Nederland heeft sinds 2003 deelgenomen. In 2005 was het Nederlandse bedrijf Noterik met Bestuur Online winnaar in de categorie e-Government. TNO kreeg in 2007 een eervolle vermelding voor het mobiele spel Triangler.

U bent van harte welkom om de bekendmaking bij te wonen. Zie voor het totale programma van de avond deze webpagina:

Informatie over de World Summit Award: www.wsis-award.org

Overige informatie

• Logo's van ISOC.nl
  • Contact:

Voor meer informatie over WSA kunt u terecht bij Jak Boumans: +31 6 45482232 of jak@euronet.nl

Voor meer informatie over Internet Society Nederland: Michiel Leenaars
    sip: michiel [@t] isoc.nl