ONDERZOEK NAAR OPENBARE NAMENDATABASE INTERNET

Den Haag, 25 juni 2001

ICANN, de organisatie die de domeinnamensystemen op internet beheert, kondigt een onderzoek naar de werking van de WHOIS-dienst aan. Het doel is om te kijken of de huidige WHOIS-dienst, waarmee mensen kunnen zien wie er achter een internetdomeinnaam zit, goed functioneert. Enige maanden geleden kwam dit systeem in Nederland in de publiciteit, omdat een aantal bekende Nederlanders uit onbekendheid met de werkwijze hun persoonlijke gegevens had ingevoerd. Het blad NetGeneration stelde een lijst op met BN-ers die zichzelf op deze manier in potentie bloot hadden gesteld aan misbruik. Het magazine verzuimde om vooraf de betreffende personen te waarschuwen, wat tot overlast leidde.

Feitelijk is WHOIS een heel eenvoudig protocol, dat oorspronkelijk bedoeld is om (via een contactpersoon) een eigenaar van een site of andere dienst op internet te kunnen identificeren. Het originele NICNAME/WHOIS-protocol staat beschreven in het internetstandaardendocumenten RFC 812, dat in maart 1982 in gebruik werd genomen. Daarvoor werd het NAME/FINGER-protocol gebruikt, dat uit 1977 stamt. De database is altijd publiek geweest, en dient onder meer om dubbele namen te voorkomen en om iemand te waarschuwen als er iets aan de hand is met de betreffende website. WHOIS staat dan ook, heel letterlijk, voor 'Who is', oftewel 'wie is?'. De functionaliteit is goed vergelijkbaar met een telefoonboek, en wordt ook op allerlei andere vlakken dan domeinnamen gebruikt.

ICANN lanceert een onderzoek om in kaart te brengen hoe WHOIS-diensten nu precies gebruikt worden, en of hun beleid ten aanzien van WHOIS moet worden gewijzigd. Het onderzoek loopt tot 31 juli 2001. Internetgebruikers kunnen door het invullen van een enquete op de website van ICANN bijdragen aan het onderzoek, dat onder meer ingaat op het detailniveau waarop informatie zichtbaar gemaakt moet worden. Ook bij SIDN, de organisatie die in Nederland het domeinnaambeleid voert, is men bezig met een onderzoek naar WHOIS. Tijdens een publieke hearing afgelopen dinsdag bleek dat voor- en tegenstanders van de huidige regelingen moeilijk tot een vergelijk komen. Onduidelijk is dan ook hoe precies een andere regeling er uit zou moeten komen zien. De grootste problemen zijn gelegen in privacy en in de praktijken van domeinnaamkapers. Voor het wijzigen van de standaard zou men een beroep moeten doen op IETF, de Internet Engineering Task Force van ISOC, die verantwoordelijk is voor het opstellen van de RFC's voor internetstandaarden. ISOC, ofwel Internet Society, is de moederorganisatie achter IETF en juridisch eigenaar van alle internetstandaarden, inclusief het internet-(IP)-protocol.

ICANN wil het eindresultaat (afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek) inzetten om de WHOIS-informatie op internet op meer uniforme wijze geregeld te krijgen. Zo'n 30% van alle internetdomeinnamen ter wereld is in bezit van individuen. De controle op de juistheid van de gegevens ligt bij de bijdrijven die namen aanleveren (de zogenaamde registrars), en is op dit moment niet erg betrouwbaar. In Canada moest eind vorig jaar een groot deel van de domeinnamen opnieuw geregistreerd worden, omdat een aanzienlijk deel van de domeinnaamhouders niet te bereiken bleek met de aangeleverde gegevens.

Meer informatie:

-Internet Society Nederland