Agenda Lidmaatschap
Over het internet Standaarden
Publicaties Beleid
Over ISOC.nl Voor de pers
Internet Society: Het internet voor iedereen
Word lid van ISOC



 

Kandidaat Bestuursverkiezingen

Reinder Rustema

ReindeR Rustema MA (1972) is docent, schrijver, televisiemaker en een soort internetverslaafde. Hij studeerde politicologie en Internationale Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam en schreef een scriptie over De Digitale Stad. Hij werkte onder meer voor de Universiteit van Amsterdam, Maatschappij voor Oude en Nieuwe Media, Volkskrant en Mediamatic. Sinds 2001 heeft hij een eigen bedrijf, RRR Media.

Motivatie voor bestuurslidmaatschap

"Sinds de oprichtingsvergadering van ISOC in Utrecht heb ik altijd geloofd in het nut van de ISOC om te waken over collectief belang van de internetgebruikers en dit te verdedigen. De afgelopen jaren heb ik voor mijzelf altijd gehandeld naar hoe ik denk dat het internet gebruikt moet worden. De beperkte reikwijdte van mijn initiatieven is per definitie beperkt, het is immers geen massamedium. Het begint daarom voor mij tijd te worden mijn ervaringen te gelde te maken op een hoger niveau. Met een actieve politieke lobby door iemand die de afgelopen 12 jaar is opgegroeid op het niet commerciële, soms wel ondergrondse, gedeelte van internet hoop ik het beleid te kunnen sturen in een richting die het algemeen nut dient."

Actiepunten:

  • open standaarden stimuleren door het publiceren over vervuiling van open standaarden en pressie bij organisaties in de publieke sector om dit op generlei wijze te steunen
  • stimuleren van Usenet als aangewezen openbare infrastructuur voor overheid en belangenorganisaties voor maatschappelijke discussies (al dan niet met webinterface)
  • publieke omroep en overheidsuitzendingen in (goede kwaliteit) open formaten ter download aan laten bieden in plaats van in proprietary formaten te streamen
  • stimuleren van een platform onafhankelijke Electronic Programming Guide standaard voor uitzendingen en publicaties, ook op Europees niveau
  • bestrijding van betaalde aandacht (zoals advertenties) en/of het ongevraagd aandacht trekken (zoals spam)
  • een open protocol voor de zwaar beveiligde decentrale on-line opslag van privacy gevoelige informatie door burgers zelf. Ze moeten het kunnen beheren en ter inzage aanbieden aan gecontroleerde en geautoriseerde derden, onder zelf geformuleerde condities (inclusief verkopen). Ze kunnen dit eventueel ook uitbesteden aan een gespecialiseerde commerciële partij die hun vertrouwen geniet. Het protocol moet alle zoekvragen mogelijk maken die organisaties zouden willen stellen aan consumenten en burgers, maar ook andersom, als marktplaats.
  • archivering van websites, mailinglisten en nieuwsgroepen

 

 

 

 

Naar overzicht bestuursverkiezingen 2003