Overheidscommunicatie, overheidsdienstverlening en inspraak
Het internetwitboek 2002-2006 is op 27 augustus 2001 verschenen. ISOC bedankt iedereen die heeft meegewerkt aan het totstandkomen van het witboek.
Voor het vervolg blijven we op zoek naar mensen die verstand hebben van de onderwerpen die in het witboek zijn besproken.
Downloadpagina Internetwitboek 2002 - 2006
Onderwerpen voor vervolg-acties
I: Overheidsinformatie
- Burgers inzicht geven in de actuele bezigheden van de overheidsorganen, en zo betrekken bij de overheid
- Goede beschikbaarheid van informatie en eenvoudige toegang tot informatie in het kader van de wet openbaarheid van bestuur / archiefwet
- Verbeteren herkenbaarheid voor de burger en het bedrijfsleven
Overheidscommunicatie is gediend bij een herkenbare scheiding tussen overheidsorganen en de rest van de wereld. In Amerika is dat geregeld door middel van de universele domeinnaamextensie .gov, in Nederland is daar nog geen sprake van. Er moet zo snel mogelijk een herkenbaar circuit van overheidssites komen. Dat kan bijvoorbeeld door subdomeinnamen te gaan gebruiken onder het gereserveerde .gov.nl.
- Hoe geldig is bepaalde overheidsinformatie, en wat kan de burger doen om hier achter te komen? Is er een inspanningsverplichting van de overheid om historische informatie beschikbaar en actueel te houden, of te wijzen op het beeindigen van het onderhoud aan bepaalde informatie (ie. een 'geldigheidsdatum' van overheidsinformatie)?
II. Civil society en e-citizenship
- Verkiezingen ook via internet
- Mogelijke veranderingen in het democratisch bestel
- Directe inspraak via referenda.
Hoe regelen we dat en hoe zorgen we dat probleemgroeperingen evenredig vertegenwoordigd worden
- Het voorkomen van schijndemocratie en in de kaart spelen van bureaucratisch denken
('het staat toch op de website, dus we doen er toch al aan')
III. Efficiëntie en toekomstvastheid overheidsautomatisering
- De overheid lijkt erg afhankelijk van een klein aantal leveranciers, en kent nauwelijks gedeelde standaarden. De overheid dient daarom meer aandacht aan open standaarden te besteden, zowel voor eigen gebruik als voor algemeen gebruik.
- De overheid is zelf een organisatie die ook qua interne organisatie op een aantal gebieden achterblijft op de vernieuwingen die mogelijk worden met het internet. De overheid moet daarom investeren in zijn eigen back-office processen.
IV. Overheidsdienstverlening
- Dienstverlening online brengen kan in veel gevallen kosten besparen
- Pro-actief zijn in de dienstverlening
V. Semi-overheidsdiensten
- De overheid als launching customer voor innovatie
- Innovatie in de gezondheidszorg - bijvoorbeeld bewaking van hartritme van patiënten, verplaatsing zorgverantwoordelijkheid van instellingen naar thuis
- Centrale ontsluiting van medische gegevens: nut en eventuele gevaren
- Politie: kwaliteit van werk verbeteren, kentekenregistratie, website voor inbraken
Bent u geïnteresseerd om een bijdrage te leveren aan de vervolgacties aan de hand van het ISOC Internetwitboek 2002-2006, neem dan contact op met Dirk Hamaker. U kunt ook online ideeen aandragen, klik hier om naar het overzicht van de discussiesite te gaan of om direct een discussiestuk aan te dragen.
Terug naar overzicht
|